Majoriteten av svenskarna spelade om pengar 2024

Johan Löfgren
Johan Löfgren /
Majoriteten av svenskarna spelade om pengar 2024

Enligt Spelinspektionens senaste rapport ”Allmänheten om spel 2024” uppger 71 procent av de tillfrågade att de spelat om pengar det senaste året. Det är i stort sett oförändrat från tidigare undersökningar, vilket tyder på att spelvanorna i Sverige är stabila.

Undersökningen bygger på svar från över 4000 personer och belyser allt från spelbeteende och motiv till kunskap om verktyg för att begränsa spelandet.

Lotterier är populärast

Bland de som spelat anger 33 procent att de spelar varje vecka, samma nivå som föregående år. De allra flesta spelade på lotterier och nummerspel, som exempelvis Triss eller Lotto – en spelform som 84 procent av spelarna deltog i.

Andra siffror från undersökningen visar:

  • 22 % spelade på sport
  • 17 % spelade på hästar
  • 14 % besökte fysiska casinon eller spelautomater
  • 12 % spelade på ett online casino

Skillnaderna mellan könen är tydliga – män spelar oftare på sport och nätkasino, medan kvinnor oftare väljer lotterier.

Kännedom om Spelpaus.se ökar

Två av tre (66%) av de tillfrågade spelarna känner till Spelpaus.se, tjänsten där man kan stänga av sig från alla licensierade casinon i Sverige. Kännedomen är något lägre bland kvinnor och bland dem som spelar mer sällan.

71 procent av spelarna anser att spelbolagen tar ansvar för att motverka spelproblem, helt eller delvis. Däremot visar undersökningen att yngre spelare i lägre grad håller med om det påståendet.

Johan Löfgren: Förtroendet är avgörande
Johan Löfgren
Johan Löfgren
VD & Ansvarig utgivare
Det är glädjande att se att fler spelar för nöje och att kännedomen om verktyg som Spelpaus ökar. Det är också en signal till spelbolag att de måste vara ännu tydligare med sitt ansvarstagande. Förtroendet är helt avgörande i den här branschen – särskilt bland yngre vuxna, där vi ser ett visst tapp.

Delade åsikter om spelreklam

Synen på spelreklam är fortsatt kritisk. 61 procent av de tillfrågade anser att det förekommer för mycket reklam för spel om pengar. Endast 6 procent tycker att mängden är lagom, medan 3 procent anser att det borde vara mer. Äldre personer och icke-spelare är mest negativa till mängden spelreklam.

Stabilt spelmönster, men fortsatt ansvar viktigt

Undersökningen visar att spelandet i Sverige ligger på en stabil nivå, där nöje är den främsta drivkraften. Samtidigt ökar kännedomen om ansvarsfullt spelande – men förtroendet för spelbolagen varierar mellan grupper.

Skrivet av
Johan Löfgren
Johan Löfgren
VD & Ansvarig utgivare

Johan är ansvarig utgivare och VD för företaget bakom Casivo. Med många års erfarenhet inom casinobranschen är han den främsta experten på hur branschen fungerar. Han har dessutom utmärkt koll på lanseringar av nya casinon, casinospel och betalningsmetoder, tack vare sitt frekventa deltagande på mässor och sitt omfattande nätverk inom branschen.

Senast uppdaterad: 21 mars, 2025
Faktakontrollerad av: David Isaksson